Hoe komt een advies tot stand?  

Het leerlingvolgsysteem geeft een beeld van de opgedane kennis en vaardigheden. In het leerlingvolgsysteem staan per leerling de toets uitslagen van groep 3 t/m 8. De toets uitslagen van groep 6, 7 en 8 worden bij het opstellen van het basisschooladvies betrokken. De toets uitslagen van de volgende vakken worden nadrukkelijk bij de totstandkoming van het advies betrokken:   

  • Begrijpend lezen 
  • Rekenen en wiskunde 
  • Spelling (incl. WW) 

  

De leerkracht(en) van het leerjaar, IB en directie zijn voornamelijk betrokken bij de totstandkoming van de richting en/of het (voorlopig)advies. Zij kunnen altijd advies vragen aan voorgaande leerkrachten.   

  

Onderbouwing  
Om tot een passende richting of advies te komen kijken wij naar de volgende punten:  

  1. Werkhouding en motivatie 
  2. Sociaal-emotionele ontwikkeling 
  3. Behoefte aan extra ondersteuning?
  4. Niet-methodegebonden toetsen en VO-prognose
  5. Cito Leerling in Beeld 
  6. Methodegebonden toetsen 

Groep 7

Periode 

Actie 

September 

Startgesprek

Jan en feb

Opendagen VO-scholen

Half juni 

Intern overleg Ontwikkelingsperspectief VO: leerkrachten groep 6, 7, 8, IB en directie.

Eind juni  

Ontwikkelingsperspectief VO wordt in gesloten enveloppe meegegeven aan leerling. 

Overdracht groep 7 naar 8. 

Overzicht ontwikkelingsperspectieven groep

Eind juni 

Facultatieve gesprekken ouders ontwikkelingsperspectief

 

 

 

Groep 8

 

Periode 

Actie 

September 

Startgesprek

Eind september 

Mogelijk drempelonderzoek afnemen

Altijd in overleg met ouders, het drempelonderzoek geeft ons meer richting in het geven van een passend advies. 

Okt / nov

LIB-toets Begin groep 8 (B8)

November   

Overleg voorlopig advies: leerkrachten groep (7 indien nodig) 8, IB en directie.

December  

Gesprekken voorlopig advies: Leerkracht groep 8 heeft voorlopig adviesgesprekken met iedere leerling en ouder(s).

Februari

Doorstroomtoets: Leerlingen van groep 8 maken de papieren doorstroomtoets

Maart (half)

Uitslag doorstroomtoets 

Maart  

Overleg definitieve advies:

leerkracht(en) groep 8, IB en directie.  

Als het toetsadvies lager is dan het voorlopige schooladvies dat in januari is gegeven, verandert het schooladvies van de school niet.  

Als het advies uit de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies, zal het advies bijgesteld moeten worden. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit moet gemotiveerd en onderbouwd worden. 

Met andere woorden; de basisschool is verplicht om het advies te heroverwegen. De school kan besluiten om het advies niet op te hogen. In dat geval wordt deze beslissing gemotiveerd aan de ouders. 

De dubbele toetsadviezen zorgen ervoor dat leerlingen zoveel mogelijk kansen worden gegund. Er hoeft niet bijgesteld te worden als een leerling een voorlopig schooladvies pro kreeg, maar de doorstroomtoets maakt op niveau pro/vmbo bb.

Voor eind maart

Definitief advies 

1.    Gesprek: In geval van wijziging van advies worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht en eventueel IB op

2.    Advies meegeven Dit moet bij inschrijving VO-school worden toegevoegd. 

3.    Groepsoverzicht: Leerkracht vult het groepsoverzicht in en slaat dit als groepsbestand op in Parnassys.

Aanmeldweek

Aanmelden VO-school: Leerlingen melden zich schriftelijk aan op het VO (inschrijving kan maar bij 1 school). Ouders koppelen terug als de inschrijving en plaatsing definitief is.  

April  

Overdracht (kruisjeslijst is in principe niet meer verplicht maar het kan zijn dat de VO-school er wel om vraagt): Leerkracht(en) hebben kruisjeslijsten klaargemaakt en in Parnassys gezet met de adviezen per leerling vastgelegd voor OSO-overdracht. Secretaresse doet via OSO administratieve overdracht. 

Mei 

De resultaten van de eindtoets zijn gedeeld met ROD

April/mei/juni  

VO-scholen nemen contact op met de leerkracht van groep 8 voor het inplannen van de warme overdracht. 

Mei/juni 

De leerlingen hebben een kennismakingsmiddag met hun nieuwe mentorklas op het VO.